Koronavirus jako výzva pro zdravý rozvoj dětí a nastavení nových rituálů
Začalo to na lekci dětské jógy, kde vymýšlíme různá zajímavá témata jako „Harry Potter“, „cestování v Egyptě“ nebo třeba „Odvaha“. Děti přišly s nákrčníky přes obličej s tím, že si ten den zacvičíme téma koronavirus. Tak jsme jako vždy vymýšleli různé sestavy, cvičili jsme „virus“, různé části těla, skafandry apod. – v lehkosti a radosti. Jenomže zakrátko to začalo gradovat ve společnosti a v tuto chvíli se zdá, že se doba skutečně „zbláznila“. Děti na jógu „na dobu neurčitou“ nepřijdou, protože se rodiče bojí a člověk se jim asi ani nediví.
Neuplynuly dna týdny, kdy jsem se s úsměvem rodičů v poradně ptala, jestli nebyli v poslední době v Itálii. Normálně jsme si podali ruce a, pochopitelně, jsem s dětmi cvičila (a přitom rukama rovnala postavení jejich pozice). Najednou ovšem jakoby věci, které byly zažité a pro naši generaci zcela normální a běžné, začaly brát za své a vše dostalo, jak se zdá, dosti dramatický ráz. Jako by vnější uspořádání přestalo dávat smysl, a naše „jistoty“ se doslova začaly hroutit: jak je možné, že není kam jet na zimní dovolenou? Dobře, můžeme mít homeoffice a kancelářská práce se tedy nějak vyřeší. Co ale ti, kteří pracují s dětmi nebo ti, kteří pracují přímo pro nás: lékárník, lékař, prodavač, řidič autobusu…. Jak to, že nemůžeme jít večer do kina a do divadla? Jak to, že nemůžu sehnat polohrubou mouku v běžném obchodě, když chci „jen“ upéct bábovku? Jak to, že když složitě vyběháváme „povolení“ k domácímu vzdělávání, se jednoho dne běžné školy zavřou a na „dobu neurčitou“ tedy stát děti nevzdělává? Jak to, že ke všemu odpadají i volnočasové aktivity a třeba i skautské schůzky a kroužky, kde je obvykle jen pět dětí? A můžeme se divit, když se v mainstreamových médiích objevují výstražné zprávy „neobjímejte se, nepodávejte si ruce a držte se od sebe na 2 metry“… ? Toto je skutečné “narušení“ našeho systému a určitého řádu, na který jsme byli zvyklí….
Postihnout či posunout?
Nic se neděje náhodou a je zřejmé, že toto téma má co říct všem. Na jednu stranu je evidentní, že prevence a zodpovědnost je důležitá. Pokud se na to díváme pohledem „tématu INNP“, které můžeme shrnout: rozvoj, vzdělávání, výchova, zdravý pohyb a lepší soustředění, lepší učení, pak vnímáme dvě pravidla:
1. děti offline, eliminace stresu, zdravý rozvoj dětí.
2. máme život ve svých rukou a myšlenkami a konkrétními aktivitami můžeme svou (pozitivní) budoucnost tvořit.
Je třeba si totiž uvědomit, že se dětem pomalu začíná dostávat do podvědomí strach přenášený rodiči a společností. Chaos odložený na dobu neurčitou. Sejdeme se a začneme znovu…jenom nevím kdy…. A přitom je to právě stres, který oslabuje imunitu. Koronavirus tedy, jak se zdá, ovlivňuje rozvoj našich dětí negativně.
Proto bych chtěla dát dnes toto poselství: nenechat se zastrašit, naladit své myšlenky pozitivně a naopak si využít možnosti, které nám vzniklé situace vytvářejí. Žít víc přítomností a nalézt tu správnou rovnováhu mezi zdravým rozumem, klidem, nadhledem a přijetím rozumných opatření. A vnímat, že se můžeme v našem vnímání nakonec někam posunout. Pokud nám “shůry” byl dán čas s dětmi doma, můžeme se pomyslně naladit na ostatní, kteří se vydali na cestu domácího vzdělávání a můžeme vzít na chvíli otěže výuky do svých rukou. Nepanikařme, že po třech týdnech bez řádného vzdělávání, se už děti do učebního modu nedostanou. Dejme jim důvěru, poptejme se, co ve škole dělají zajímavého, jakým způsobem můžeme výuku obohatit. A nechme to i na nich! Přeci jen vzdělávání je celoživotním procesem, které se neodehrává jen od 8 do 14 hodin ve školní budově. I když na exkurze pekárny nebo výrobních procesů (top aktivity „domškoláků“😊) není ta správná doba, podívejme se na zajímavé odkazy na Youtube a chvíli můžeme dětem ukázat i to, že víme co je Youtube😊 a že tam jsou i věci, které mohou zajímat i nás společně. Jak se co vyrábí, jak co vzniká. A neustále se ptát, jak to může být lepší a jaké jsou možnosti v této době, které budou nejlepší pro nás a naše děti? Jak spolu můžeme ten čas co nejlépe využít?
Tipy na rodinné aktivity
Využijte toho, že konečně nemáte ranní honičku, proto není výmluva na nedostatek času. Pojďme tedy zařadit pravidelné cvičení na podporu imunity, lepší soustředění a lepší kondici.
- Pomalinku se protahovat ve stoje, jako když se zády drbete o nějaký hodně velký kartáč
- Udělat si dechová cvičení – třeba si v leže naproti sobě posílat foukáním pingpongový míček.
- Zatančit si na příjemnou hudbu – pořádně vytřepat ruce, nohy, úplně spontánně.
- Udělat cvičení na propojení mozkových hemisfér (pohyby křížem, pravá ruka na levé koleno a a opačně), sáhnout si levou rukou na nos a pravou rukou na levé ucho a pak rychle vystřídat.
- Při aktivitě (učení, čtení) si pustit hudbu podporující soustředění (můžete vyzkoušet aplikaci Brain FM)
- Učení si zpestřit experimentem, ke kterému potřebujete věci, které máte normálně doma (mléko, kypřicí prášek do pečiva, ocet…) a využijete k tomu matematiku, fyziku, češtinu nebo třeba angličtinu.
- Obejměte se, zachumlejte se spolu pod dekou, udělejte si třeba i „čajový dýchánek“ v sedě na zemi – inspirujte se rituálem pití čaje na youtube – japonská relaxace😊.
- Posilujte imunitu: otužování, zelené potraviny „mladý ječmen, chlorela“, a proplachování všech otvorů slanou vodou (kloktání slané vody, výplach nosu slanou vodou (jogínská technika, ale zvládnete ji s konvičkou z lékárny, protření uší) a pití teplých nápojů.
Pokud byste při těsném soužití s vašimi dětmi zjistili, že jeví známky hyperaktivity nebo horšího učení a že s tím opravdu chcete něco dělat, obraťte se na náš tým INNP! Cvičením se dostanete do fyzické i psychické kondice.
11.3.2020