Děti nové doby nejsou potížisté
Je to ADHD nebo je to volná výchova nebo je to nová doba?
“Období Covid 19” přineslo nový směr pro INNP a sice vnímání dětí jako „děti nové doby“, kdy více než kdykoli jindy je potřeba řešit nejen neurobiologickou příčinu případné poruchy učení či chování, ale i přístup okolí. Nelíbí se mi, že učitelé a společnost nálepkuje „potížisty“ jen proto, že jsou hyperaktivní. Hyperaktivní jsou z mnoha příčin, mimo jiné i kvůli tomu, že jde o neurobiologickou příčinu (přetrvávající primární reflexy, nedozrálý prefrontální kortex) nebo jim nefunguje štítná žláza a hormonální systém. Také můžou mít neodhalené potravinové alergie, špatný spánkový režim nebo mají nedostatek vitamínů (B, D apod.). Je také možné, že se jenom potřebují učit „jinak“, tj. zapojit víc smyslů (při poslechu výkladu si kreslit na okraj sešitů nebo se houpat na židli). Případně se jim lépe zapamatují informace se zapojením pravé hemisféry (přes příběhy).
Kdo z učitelů si v karanténě nedal práci navíc a nechal děti jet „jen podle učebnic, strana 10…“ a nedal ani jeden Skype ani jeden pracovní list či nějakou zajímavou aktivitu navíc, ten se nemůže divit, že děti nezaujme. Asi pak budou děti výuku víc a víc bojkotovat… Kolika dětem se ulevilo, když mohly zůstat doma a zjistily, že „samostudium“ se jim zamlouvá?
Není období, kdy nás nevyzpytatelný virus donutil zavřít školy, také smutná vizitka gymnázií a středních škol? Mají toho některé klasické školy či někteří učitelé opravdu tak málo co nabídnout pro bystré, chytré ale tak trochu „jiné“ děti nové doby? Vědí učitelé, co „potížisté“ mají rádi, co třeba rádi čtou a dělají? Tato generace je jiná, jsou mezi nimi tzv. indigové děti, křišťálové děti … tyto děti nás mají měnit jako celou společnost. Inspirovala mě knížka „Indigové děti“ (Lee Carrol, Jan Toberová). Více bude i v našem eBooku “Konečně v klidu”.
Je zřejmé, že co učitelům chybí, jsou potřebné informace a „triky“, jak lépe zvládat tyto děti: jak si zlepšit atmosféru ve třídě, jak mít lepší pocit ze své práce, jak přimět k práci i toho největšího potížistu. Jak zavést například užitečné principy „zprostředkovaného učení“ podle Reuvena Feuersteina (Feuersteinovo instrumentální obohacení) nebo další metody, které jsou mimo jiné uvedeny v publikaci Efektivní výukové nástroje pro učitele Paula Ginnise (EduIn). I z tohoto důvodu INNP přichází s nabídkami pro pedagogy, aby se sami cítili lépe a v rámci akreditovaných vzdělávacích programů Smarty pro děti ® dostanou užitečné informace i oni sami.
Každopádně se na děti „nové doby“ těšíme, ať už v poradně nebo ve školách. Jsou báječné.
Tip
“Potížistů” se zeptejte, co je zajímá, jakou mají rádi písničku, co je vlastně baví. Nebo si s nimi jen plácněte po příchodu do školy nebo do třídy. A když něco nebudete vědět, zeptejte se právě jich. Mají rádi autentické lidi a to, že něco neznáte a nevíte, velmi ocení. Budou mít prostor naučit něco i vás.
2. 6. 2020, Petra Poláková