Metoda PES ® a obnovení biochemické rovnováhy u dětí s ADHD a SPU – 1. část
Často v poradně od rodičů slýcháme, že po přidání určitého výživového doplňku nebo rostlinného produktu se u dětí zmírnily projevy hyperaktivity (impulzivita, agresivita, paměť) nebo potíže s učením. Tyto zkušenosti zapadají do našeho komplexního přístupu. Tak jako víme o významu pohybu, emocí a smyslů v rámci péče o děti u nás v poradně, víme i o tom, jak důležitá je biochemická rovnováha v organismu. Je ovšem třeba uvést, že jedině celkový přístup, laskavost, pochopení situace, humor, trpělivost a přijetí efektivních kroků (např. cvičení neuro-vývojové stimulace a Metoda PES ® v poradně INNP) může vést ke zdravějšímu a spokojenějšímu dítěti a k trvalejšímu zlepšení situace v celé rodině.
Co k biochemické rovnováze přispívá? Jsou to právě výživové doplňky poskytující základní živiny pro optimální zdraví a fungování našeho organismu. Mezi tyto doplňky patří vitamíny, minerály, bílkoviny, minerální soli a tuky. Kromě nich máme dobré zkušenosti s doplňky rostlinnými (tzv. fytoterapie).
Doporučujeme z naší praxe a ze zkušeností rodičů
V tomto dvoudílném blogu uvádíme v souhrnné podobě několik zásadních informací a praktických rad o tom, co může pomoci obnovit biochemickou rovnováhu v těle dětí s ADHD. I když nám nepřísluší jmenovat konkrétní značky, zmiňujeme několik, s nimiž dlouholeté zkušenosti máme my u vlastních dětí, tak rodiče, kteří navštěvují naši poradnu. Důvodem, proč některé produkty jmenujeme je i to, že se u prodejců některých produktů z internetu už jednoduše bohužel nedozvíte informace, na co se konkrétní byliny používají a jak mohou pomoci, kvůli nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 1924/2006 (platné od 14.12.2012). Je tedy třeba obracet se přímo na konzultační centra. Dobrou zkušenost máme s prodejnami Alterna Medica v Praze nebo konzultačními centy Energy nebo Diochi. A dále pak u konkrétních produktů.
Detoxikace, proměření a volba konkrétního přípravku na míru
Na začátku doporučujeme detoxikaci organismu po očkování, a to neinvazivně (dotykem) na přístrojích Bicom, Salvea anebo formou konstituční homeopatie.
V dalším kroku je vhodné proměřit biochemický stav organismu – hladina vitamínů, míra oslabenosti jednotlivých orgánů, zátěž těžkými kovy, výskyt parazitů apod. Měření probíhá výše zmíněnými přístroji či jinými metodami, hladiny vitamínů jako je Vitamín D a železo lze změřit i laboratorním testem z krve. Poté budeme mít jasný obraz toho, co by bylo vhodné doplnit.
Volba konkrétního výživového nebo rostlinného doplňku se provede svalovým testem, přístroji nebo jinými metodami.
Doplnit to, co organismu chybí pro lepší psychiku a podporu rozvoje centrální nervové soustavy
Pro naše klienty je obecně vhodné podporovat rozvoj centrální nervové soustavy, doplnit vitamíny, podpořit imunitu, zlepšit psychickou pohodu, zmírnit nejistoty a obavy, snížit únavu. Optimálně samozřejmě volíme co nejčistší a přírodní podobu a produkty, které mají minimum přídatných látek a éček. Osobně tam kde to jde, intuitivně doporučuji produkty, na něž nejsou běžné reklamy , protože mi není blízký svět farmaceutického průmyslu (viz nařízení výše, které znevýhodňuje prodejce přírodních produktů a de facto omezuje i možnost spotřebitele dozvídat se volně dostupné informace na internetu).
Je třeba říci, že výživové doplňky málokdy fungují jako mávnutí kouzelného proutku. Mohou však výrazně pomoci, protože, pokud jsou skutečně určeny na míru, potřebné látky doplní, a podpoří tak celé spektrum potíží, s nimiž se děti potýkají. Pomohou o to víc, pokud máme v užívání trpělivost a zvolenému produktu skutečně věříme. Síla mysli a přesvědčení je prokázána. Ostatně na téma pozitivního vlivu placebo efektu (víra v účinek užívaného produktu) už byla vydána řada odborných studií. Z hlediska přístupu INNP je klíčovou zásadou nepotlačovat projevy dítěte, ale pomoci doplnit to, co chybí: nastartovat a rozvinout jeho potenciál, zbavit se úzkostí, které za projevy agrese a neklidu častokrát stojí.
Jaké jsou konkrétní produkty, které přicházejí v úvahu? Níže uvádíme přehled možností, které se k nám dostaly z různých zdrojů. Vzhledem k tomu, že se vše stále mění a vyvíjí, budeme rádi, pokud nám sdělíte vaše zkušenosti a doporučíte další produkty.
Vitamíny a minerály – všude doporučujeme formu, která zajistí větší vstřebatelnost, co nejnižší poměr přídatných látek a příchutí. Nemluvě o „šumivé“ formě apod. Tj. většinou jinou, než pořídíte běžně v lékárnách.
- Vitamín B (B1, B6, B12) je nutný pro normální činnost nervové soustavy a vyrovnanou psychiku.(optimální je lyofilizovaná podoba, která se vstřebá do organismu).
- Hořčík – je vhodný pro podporu CNS, stabilitu neuronálních synapsí a uvolnění (magnésium threonát, malát, citrát, glycinát je nejlépe vstřebatelný)
- Vitamín D – obecně jej máme nedostatek, vhodné je tedy tento vitamín dodat, a to především v době sníženého slunečního záření (podzim, zima). Je součástí produktů obsahující Omega 3 mastné kyseliny.
- Zinek – má vliv na snížení hyperaktivity, agresivity
- Železo – nízké hladiny minerálního železa též mohou působit problematicky na děti s projevy hyperaktivity (únava, bušení srdce, neklidné nohy), železo zásadně působí na činnost mozku. Doporučuje se testovat nejen hladinu hemoglobinu ale i hladinu feritinu. Ideální je Ferrotone železo, Finclub Ferrofortis nebo koloidní železo.
Biominerály
- Známé také jako Schüsslerovy soli či tkáňové soli. Jedná se o soubor 12 základních minerálních solí, jež jsou přirozenou složkou lidského těla. Správná koncentrace těchto solí zajišťuje rovnováhu a obnovu organismu.
- Kali phos – na lepší soustředění
Probiotika
- Podporují správné vstřebávání živin z jídla, napomáhají zdravému zažívání a posilují vyvážený střevní mikrobiom. Jsou vhodná pro celkové zlepšení imunity a velice důležitá především pro děti, které se narodily císařským řezem a jejichž organismus neprošel přirozeným osázením bakteriemi matky. Neužívají se při alergii na bílkovinu kravského mléka.
Omega 3 mastné kyseliny
- Existuje řada studií, které potvrzují značný přínos těchto látek pro hyperaktivní děti, respektive ukazují na nízkou hladinu právě u těchto dětí. V této souvislosti se hovoří o podílu dvou nejvýznamnějších Omega 3 kyselin – DHA a EPA. Vyšší podíl těchto látek vede ke zlepšení pozornosti a paměti, podporuje schopnost soustředění a napomáhá ke zmírnění úzkosti a depresivních nálad. Pozitivní efekt byl zaznamenán také u schopnosti čtení slov. Přirozeně se tyto kyseliny vyskytují v mořských rybách. U hyperaktivních dětí je vhodné užívat ve formě potravinových doplňků, například v podobě rybího oleje, ideálně z tresčích jater nebo z chiméry. Rizikem je alergie na rybu nebo nechuť dítěte kapky nebo tobolky pozřít. Existuje řada produktů, ale je důležité se zaměřit právě na co nejvyšší podíl DHA a EPA. My doporučujeme extra panenský olej z tresčích jater Rosita (v tekuté formě) nebo Vitamarin (v kapslích). Známý je též produkt Zinzino (Vivo + obsahuje i extrakt ze šafránu). Doporučuje se užívat preventivně v těhotenství nebo v prvních měsících života (užívá kojící matka v případě nedonošených dětí pro myelinizaci nervových spojů).
- Při alergii na rybí olej se doporučuje lněný olej, oleje ze semen chia, konopných semen a olej z vlašských ořechů.
Jiné produkty – lecitin
- Přírodní antioxidant, přítomný v každé buňce a je zodpovědný za mentální a nervové procesy. Vhodný pro podoporu nervové činnosti.
Pokračování v dalším díle: byliny a další produkty
Autor článku:
Mgr.Petra Poláková: zakladatelka INNP, poradna a konzultace (Metoda PES (R): pohyb, emoce a smysly, Access Bars, kraniosakrální terapie), autorka programů do MŠ a ZŠ Smarty pro děti (R) , lektorka školicích programů Smarty školka a Smarty škola, autorka publikace Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly. Žije v Hradci Králové, působí v Praze.
Zdroje: