Svět bez ADHD 2.díl: pohled fyzioterapeutky a speciální pedagožky
Za co můžou přetrvávající primární reflexy
Zeptali jsme se Mgr. Marji Volemanové, PhD., která je ředitelkou Institutu neuro-vývojové stimulace a oblast ADHD vnímá jak z pohledu fyzioterapeutky, tak očima speciální pedagožky. Pracuje s rodiči a dětmi, školí a posouvá toto téma dál. Velmi si vážím toho, že spolupracujeme a že jsme se stali Certifikovaným pracovištěm neuro-vývojové stimulace.
Co pro vás znamená pojem ADHD?
Pojem ADHD představuje soubor symptomů. Příčin těchto symptomů je ale více. Je důležité zjistit co nejpřesnější příčinu symptomů a podle toho zvolit správnou intervenci.
V čem spočívá váš přístup nebo vaše metoda?
Symptomy ADHD mohou být zapříčiněny přetrvávajícími primárními (novorozeneckými) reflexy, často v kombinaci s horší senzorickou integrací. Primární reflexy ovlivňují psychomotorický vývoj dítěte. Ovlivňují tedy základ všeho, a proto mohou přetrvávající primární reflexy mít tak různorodé symptomy. Pokud zjistíme, pomocí jednoduchými pohybovými testy, že u dítěte přetrvávají primární reflexy, vždy má smysl tyto reflexy inhibovat. Pomoc je pak relativně snadná: inhibujeme primární reflexy cvičením a zlepšíme senzorickou integraci (u těchto dětí často nepomáhají léky). Někdy jsou symptomy ADHD nebo ADD způsobené několika různými příčinami, přičemž jednou z nich jsou přetrvávající primární reflexy. U těchto dětí je možné stav pomocí inhibice primárních reflexů a zlepšením senzorické integrace vylepšit, ale ne zcela odstranit. Je důležitá kombinace metod.
Jaký by byl podle vás ideální stav u dětí s ADHD po absolvování vašeho přístupu nebo vaší metody?
Jestli projevy ADHD zmizí úplně nebo jen částečně záleží na tom, jestli byla příčina symptomů ADHD přetrvávající primární reflexy, nebo jestli stav „jen“ zhoršovaly. Pokud má ale dítě symptomy ADHD a k tomu ještě přetrvávající primární reflexy, tak to má velmi náročné. Je důležité vyřešit vše co se dá.
Jaké oblasti se zlepšují nejčastěji?
Z výzkumného šetření ohledně účinnosti Neuro-vývojové stimulace (NVS), která byla prováděna v roce 2019 a 2020 vyplývá, že je NVS vnímána velice pozitivně jako další možná speciálněpedagogická metoda pro práci s žáky s poruchami učení a chování. NVS ovlivní dítě komplexně, v celém jeho vývoji. Z výzkumu vyplynulo také, že podporuje dítě tak, aby i jiná terapie byla efektivnější (jako například logopedie). Výhodu NVS viděli respondenti (absolventi kurzů NVS, kteří NVS ve své praxi využívají) hlavně v tom, že NVS pracuje na příčinách problémů učení a chování. Dle výzkumu se pomocí NVS nejčastěji zlepší hrubá motorika a spolupráce. Jedna pětina (20,8 %) respondentů odpověděla, že ke zlepšení v oblasti hrubé motoriky došlo u všech žáků, dalších 42,5 % uvedlo, že ke zlepšení hrubé motoriky došlo často. Pětina respondentů (20 %) viděla vždy zlepšení v spolupráci, dalších 38,3 % uvedlo, že ke zlepšení spolupráce došlo často. Další oblastí, kde nejčastěji viděli zlepšení byly koordinace pohybů, komunikace a soustředění. V oblasti koordinace pohybů vidělo 18,3 % respondentů zlepšení vždy, dalších 45 % často. V oblasti komunikace vidělo 13,3, % respondentů zlepšení vždy a 26,7 % často. V oblasti soustředění uvedlo 12,5 % respondentů, že ke zlepšení došlo vždy (u všech žáků), resp. 35,8 % respondentů odpovědělo, že viděli zlepšení často. Zlepšení bylo také v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, řeči a oculomotoriky. Velice zajímavé je, že počty těch, kteří odpovídali, že v daných oblastech nikdy neviděli zlepšení se pohybují v nízkých jednotkách procent.
Proč se ideálního stavu někdy nedaří dosáhnout?
Někdy je hlavní příčina v dysfunkci mozku a primární reflexy přetrvávají v důsledku této změny v mozku. Proto není možné inhibicí primárních reflexů symptomy ADHD celé vyřešit. Většinou je potřeba kombinace více metod. Pokud ale u dítěte primární reflexy přetrvávají, vždy dochází ke zlepšení, když tyto reflexy inhibujeme. A to už je velká pomoc. A vlastně, co je to ideální stav? Věřím, že ideální stav je, že jsou dítě a jejich rodiče spokojení a že se mají rádi. Pochopení důvodů nějakého chování může v tom pomoci. Důležitá je také spolupráce se školou, aby se tak dítě cítilo dobře.
Jaké 3 věci byste doporučili DĚTEM, které k vám chodí?
- Cvič pravidelně každý den, je to otázka 5-10 minut. To se dá, alespoň se trochu protáhneš, je to lepší než jen dělat úkoly u stolu, ne? :-).
- Zkus najít denní dobu, kdy budeš každý den cvičit. Když cvičení se stane součástí denního rytmu, tak na to tak rychle nezapomeneš a nebude ti to už tolik vadit (vím, každá povinnost vadí, ale pohybové aktivity jsou fajn, ne?).
- Hlavně vydrž, výsledky nebudou hned, jde to postupně.
Jaké 3 věci byste doporučili RODIČŮM, kteří vás ještě neznají?
- Podívejte se na stránky Red tulip nebo INVTS a přečtěte si něco o symptomech přetrvávajících primárních reflexů. Často mi rodiče říkají, že v tom dítě „poznali“.
- Je ale důležité se uvědomit, že je to práce na delší dobu. Můžeme dát jednoduché rovnítko: cvičením opakujeme postupně důležité fáze psychomotorického vývoje dítěte do jednoho roku věku. Je to období, kdy jsou primární reflexy fyziologicky (normálně) přítomné a kdy se formují důležitá spojení v mozku, protože pohyby vyvolané primárními reflexy pomáhají vytvářet hustou neuronovou síť, která umožňuje propojení různých oblastí mozku. Tato propojení jsou velmi důležitá pro budoucí procesy učení, komunikační schopnosti, emocionální a citové vztahy a motivaci. Jak se vyšší mozková centra vyvíjejí, primární reflexy začínají postupně překážet a musí se inhibovat, aby se mozek mohl vyvíjet neurologicky správným způsobem.
- Vývoj držení těla a pohybových funkcí je v podstatě zrcadlem vývoje mozku. Toto období trvá rok a tak terapie přibližně také. Cvičení trvá ale jen 5-10 minut denně a vzhledem k tomu, že fyzická aktivita je dětem blízká, většinou jim to tolik nevadí.
Jaké 3 věci byste doporučili učitelům a ostatním, kteří s těmito dětmi přichází do kontaktu?
- Zkuste něco načíst o symptomech přetrvávajících primárních reflexů. Možná je vám pak jasné, proč např. nějaké dítě u vás ve třídě nedokáže sedět v klidu, pořád kouše tužky, válí se na lavici nebo má tak špatný úchop tužky, i když se snažíte ho to dobře naučit.
- Pokud máte podezření, že u dítěte přetrvávají primární reflexy, zkuste jim dát kontakt na někoho kdo se zabývá Neuro-vývojovou terapií (NVT) nebo Neuro-vývojovou stimulací (NVS) nebo odkazujte na webové stránky www.Red-Tulip.cz nebo www.INVTS.cz.
- Neuro-vývojová stimulace se dá cvičit i přímo ve mateřské nebo základní škole s celou třídou (nejen s dětmi s potížemi učení nebo chování). Pokud dítě nemá žádné potíže, tak si alespoň hezky zacvičí, protáhne tělo a posílí hluboké svaly trupu. Pokud máte zájem určitě se podívejte na nabídku kurzů NVS.
Máte nějaký jiný postřeh k této problematice?
Primární reflexy ovlivňují psychomotorický vývoj dítěte. Ovlivňují tedy základ všeho, a proto mohou přetrvávající primární reflexy mít různorodé symptomy. Zdravý vývoj u dětí si můžeme představit jako růst stromu. Jsme zvyklí se dívat, jestli dítěti jde čtení, psaní, počítání, nebo jestli se dokáže soustředit. To jsou ale jablíčka na našem pomyslném stromu. Pokud chceme, aby nám vyrostla krásná červená jablíčka, potřebujeme pořádný a dobře zakořeněný strom. Neuro-vývojová terapie a Neuro-vývojová stimulace se proto využívá u mnoho symptomů poruch učení a chování, jako jsou „dys-“ poruchy (dyslexie, dysgrafie, dyspraxie i např dysfázie) nebo například autismus.
Reference
Měla jsem radost například z emailu od jedné maminky:
„Jen jsem Vám chtěla napsat, že Ráďa přinesl domů krásné vysvědčení – měl vyznamenání. Měli jsme všichni ohromnou radost! Z češtiny měl dvojku, vylepšil si jí z trojky. Na konci června jsme byli na vyšetření v pedagogické poradně, hodně se zlepšil, včetně udržení pozornosti a zralosti nervové soustavy“.
Mgr. Marja Volemanová, PhD., Institut neuro-vývojové terapie a stimulace, s.r.o.