Prostor jako zdroj klidu pro děti i dospělé
Přemýšleli jste nad tím, proč někdy cítíte takový tlak, že se skoro dusíte? A nemusí to být zrovna v těsném uzavřeném prostoru nebo v přeplněné hromadné dopravě v létě. Já jsem dospěla k tomu, že to bývá hlavně tehdy, když nám něco nebo někdo zabírá náš prostor. PROSTOR – slovo mnoha významů😊.
- Prostor fyzicky jako teritorium, kde se cítíme v bezpečí
- Prostor jako pocit svobody udělat to, co chceme a jak chceme
- Prostor jako nekonečné možnosti vyjádřit sebe sama.
- Společný prostor, který s někým sdílíme
O tom všem je i toto téma: sdílení ve vzájemném souladu, bez boje a prosazování své moci. Prostor každého jako součást celku. V tomto blogu se nad tímto tématem zamýšlím a najdete zde inspirace, jak se můžete cítit lépe, které pak můžeme probírat osobně na konzultacích nebo na kurzech😊.
Pokud se nám totiž prostoru nedostává, cítíme většinou fyzické a psychické nepohodlí, někdy i napětí. Stačí pak málo a člověk bouchne navenek nebo vevnitř. Ono se řekne: „Ovládej své emoce“…Pokud však napětí pramení právě z nedostatku prostoru, tak nás to systematicky vyčerpává a je to destruktivní nejen pro nás, ale i pro okolí. Platí to pro nás dospělé, platí to i pro děti, které se u nás na konzultacích objevují a které nazýváme vysoce citlivé (vysoce vědomé).
Uvědomit si, kdy se cítíme dobře
Kdy se já osobně cítím dobře?
- Když mám svůj prostor fyzicky – uklizené místo, vyzdobené mandalou, krystaly, hraje příjemná hudba. Cítím se tam v bezpečí, cítím klid, radost a tvůrčí energii, nápady se jen linou.
- Když jsem sama ideálně přírodě a můžu se vyjádřit tak, jak potřebuji – zpívat, tančit nebo nic nedělat.
- Když jsem mezi lidmi, kde můžu být sama sebou, nikdo mě nehodnotí, nesoudí, neorganizuje mě, nekontroluje mě, kde můžu tančit, zpívat, křičet, dupat nebo tančit nahá v dešti.
- Když jsem s rodinou ve chvílích, kdy nemusím být v roli toho, kdo jim něco organizuje a nabádá k tomu, co je potřeba dělat a když naopak spolu krásně plyneme.
Uvědomit si, kdy se necítíme dobře
Necítím se dobře, když mi někdo prostor narušuje, tj. nemůžu to snadno ovlivnit:
- Mnoho lidí
- Nepořádek
- Hluk
- Kouř z cigaret, když nemůžu odejít
- Někdo mi narušuje prostor tím, že pořád mluví a je dotěrný
- Když mě někdo vyruší z mého cvičení, soustředění, meditace
Necítím se dobře, když
- Nemám prostor, kam se schovat
- Nemám místo, kde si zakřičet a ventilovat vztek
- Nemám místo, kde si můžu nahlas zazpívat a zatančit
- Nemůžu spát, protože mi někdo narušuje prostor hlasitou hudbou do rána
A taky se necítím moc dobře, když v mé blízkosti v uzavřeném prostoru
- Někdo do něčeho ťuká, mlaská, soustavně rytmicky něčím pohybuje a jinak se projevuje
Řekla bych, že ten poslední bod se vztahuje právě na „zrychlené děti“, které pak můžou vytáčet učitele, rodiče a ostatní, kteří se jim věnují. Není se co divit, i učitelé a rodiče, potřebují svůj prostor. V tom případě se u dětí jejich touha po prostoru pro „svobodu vyjádřit se, podle toho, co mé tělo potřebuje“ dostává do konfliktu s potřebou učitelů/rodičů mít „prostor, kde je klid a tvůrčí energie“. Právě tady je pak namístě uvědomění, že obě potřeby jsou V POŘÁDKU a že PROSTOR každého z nás JE SOUČÁSTÍ CELKU. A tady přesně v tom vnímám to umění a mistrovství: vyrovnat se s potřebou prostoru bez bojů, stresů, s pochopením a s….nástroji, které mně osobně pomáhají.
Prostor a vysoce citlivé děti
Zajímavé je, že každé dítě má mít „prostor v srdci rodičů“, což je jedna z bazálních jistot (Pesso Boyden): to znamená, že byly v raném dětství a před příchodem na svět přijímány, s radostí očekávány atd. Pokud je tato jistota narušena, může to výrazně ovlivnit vývoj dětí. Dá se s tím ale pracovat přes různé techniky jako je EFT atd.
Prostor pro sebevyjádření historicky děti moc neměly a dalo by se říci, že to je jedním ze starých vzorců a programů. Svobodný projev se neslušel: „nedělá se to tady, nevzteká se, nezpívá se venku.“ Je totiž jednodušší z krátkodobého pohledu něco zakázat „ aby byl klid“, zatímco prostor pro debaty a nacítěním se na potřeby je časově náročnější. Ovšem samozřejmě z dlouhodobého pohledu a z pohledu společného podílení na CELKU, je právě ten druhý přístup velmi důležitý.
Prostor je jednou z klíčových věcí, které potřebují právě vysoce citlivé děti (neboli ADHD, hyperaktivní, ADD a jiné podobné)
Vadí jim, když jim ho někdo narušuje a nemusí to být fyzicky. Jsou citlivější a vnímavější vůči energiím a frekvencím. Vycítí ve vzduchu napětí, reagují, když je někde hluk, blikají zářivky, reagují, když na ně působí příliš mnoho vjemů, příliš mnoho hlasů, příliš mnoho úkolů. Vadí jim nespravedlnost ze strany dospělých. Unikají tak „energeticky“ z přetlaku prostoru do nekonečného prostoru Vesmíru, přírody.
Kde jsou děti zřejmě nejšťastnější a nejméně „otravují“?
- V přírodě
- Když dělají to, co sami chtějí a co jim dává smysl
- Když se jim něco daří a jde jim to.
- U mobilních telefonů a počítačů.
Věděli jste, že hry na mobilním telefonu a počítači právě pomáhají vytvářet dětem prostor ? Prostor pro to být kreativní, být samy sebou, zažívat nějaká dobrodružství, prostor, kde nemusí být pod dozorem dospělých. Pochopení, že tyto technologie poskytují dětem prostor být sami sebou jde samozřejmě ruku v ruce s komunikací o tom, co prostor na internetu znamená, bavit se o tom s dětmi, vyznat se v tom, koho sledují, ale dávat jim důvěru.
Prostor a celek
Nejde ale jen o to, že si každý bude bránit svůj prostor „ohněm a mečem“. Klíčové je, že když si sami začneme uvědomovat, kde se cítíme dobře, co nám dělá dobře, bude se měnit i svět kolem nás a prostoru se nám dostane, aniž bychom o to usilovali a tvrdohlavě za něj bojovali. Důležitou součástí je společná práce, společná tvorba. Každý by měl znát svou roli v rámci celku a i děti vedeme k tomu, aby společným dílem přispívaly. Společně zavedená pravidla, spolu-práce na čemkoli (udržování domácnosti, příprava jídla, plánování volného času, práce na zahradě, kutění a vyrábění, drobné opravy), rodinné rituály a společný prostor pro radostné chvilky v přítomnosti. Je to totiž o prostoru pro lásku a o prostoru v srdci. Naučíme se vytvářet prostor sami pro sebe, zároveň si však uvědomíme vytvoření prostoru, jehož jsme součástí. Ať už je to fungování v rodině, ve škole nebo v práci. Je takové vhodné zamyslet se, když je někde nepořádek, jestli nám to nezabírá náš prostor a co je za tím skryto /nevyřešená pracovní problémy, vztahy, finance). Nebojovat s tím, ale zamyslet se nad souvislostmi a příčinami.
Náměty a tipy jak na to?
Častokrát se právě vysoce citlivé děti potřebují projevovat tím, že ťukají nebo do něčeho bouchají, někde se točí – právě aby si vytvořily svůj bezpečný prostor. Nebo si dávají ruce na uši a sedí v koutku. Proto je ale důležité jim tyto potřeby:
- Uznat
- Nezakazovat radikálně
- Dohodnout se na nějakých pravidlech, aby to nenarušovalo chod domácnosti a společně sdílený prostor
- Poskytnout prostor dělat vlastní rozhodnutí, zažívat své vlastní zkušenosti, i když to je to třeba „chyba“
Na konzultacích nabádáme rodiče, aby pomohli vytvářet dětem svůj prostor – zvolit si pořadí věcí, jak se jim budou věnovat, dát jen rámec určitých povinností, ale nechat dětem PROSTOR, kdy to udělají, nechat jim vytvářet si vlastní strategie. Vytvořit si svůj prostor pro ventilování emocí: vztekací koutek, sprostý koutek…Někdy toto stačí a chování, které vnímám jako způsob komunikace, se radikálně změní.
Z mé praxe cvičení Rolf jogy vnímám,že každý z účastníků si nejvíc dopřává právě prostor pro sebe: nechá děti doma a udělá si tu hodinku pro sebe. Při cvičení pak vytváříme v představách prostor v těle – pocity dlouhých nohou, dlouhých rukou, prostor mezi buňkami…
Praktické rady
- Zavřené oči, sluchátka na uši a pomalý dech – jako taková první pomoc.
- Dech: jakákoli dechová technika nám pomůže vytvořit prostor uvnitř těla i mimo něj.
- Zvuk:vydávat mmm, pustit si Solfeggio frekvence, zahrát na kalimbu
- Představa: světlo, oblíbené místo, oblíbené zvíře, oblíbená situace
- Afirmace: Prostor je nyní, nyní je prostor. Now is the space, the space is now. (opakovat víckrát podle Access Consiousness)
- Pro pokročilé: Představa nekonečné bytosti podle Access Consciousness. Zde se používá termín expanze (expanze nekonečné bytosti). Co to znamená a jak to funguje? Krátce řečeno: naše duše je neomezená, zatímco fyzické tělo (náš takový biostroj), jehož je duše součástí, je omezený. Můžeme tedy k prostoru dopomoci vizualizacemi a představou:
„Představ si, že jsi nekonečná bytost – přesahuješ své tělo, přesahuješ místo, kde sedíš, přesahuješ dům, kde se nacházíš, přesahuješ celé město, zemi, Planetu, Vesmír…“
Dětem to jde velmi krásně a naučí se to brzy používat kdekoli a okolí si toho ani nevšimne.
Když tuto techniku natrénujeme, budeme se pa cítit lépe opravdu kdekoli, zklidníme se a začneme si pak i vytvářet naší realitu mnohem příznivější.
Proto tak krásně funguje učení venku, učení v radosti, v lehkosti a při pocitu, že si můžeme věci volit podle sebe a být za ně a tím i za svůj život zodpovědný.
Proto se tak dobře cítíme na dovolené, kde máme prostor být v přírodě a sami se sebou a sami sebou. A i když jste přes den na naplněné pláži, kde vedle vás někdo kouří a hlasitě hovoří, můžete „trénovat“ a používat představu nekonečné bytosti nebo si ráno můžete nastartovat den a někde stranou si pořádně zakřičet, zazpívat, zatančit a naladit se. Uvidíte, že příště se už kuřák ve vaší přítomnosti neobjeví a hudba bude méně hlasitá. Do běžného života si pak uvědomění přenesete. Uvědomění: že máme prostor dělat věci, tak jak chceme a jak cítíme. Že jsme ale také součástí celku a tudíž jsme si vědomí vyšších principů – spojení ze Zdrojem, zvýšení vibrací, jedna Planeta, jedna příroda a její zákonitosti.
11.7.2022, Autorka Mgr. Petra Laméa Poláková, konzulace